Ja maar Maren, ik ben gewoon geen salestijger
Deze reactie krijg ik regelmatig in mijn coachingsgesprekken met ambitieuze ondernemers. Ik ken maar weinig ondernemers die leven voor verkoop. Ze willen mensen helpen, impact hebben en verschil maken. En ja, natuurlijk ook serieus geld verdienen om hun dromen waar te maken.
De sleutel tot succes heb je zelf in de hand . Je moet het alleen (leren) gebruiken. Als jij weet waar je voor staat als persoon en als bedrijf dan straal je kracht en power uit. Dat wekt vertrouwen. Dan gaat verkopen een stuk makkelijker en natuurlijker.
Twijfel en onzekerheid is funest voor je zakelijk succes. Je komt daardoor in de passieve stand: je onderneemt geen actie en neemt geen beslissingen. En dat moet verbeteren. Je wilt tenslotte resultaat: meer omzet, meer winst, meer tevreden klanten, meer impact en vooral een leuk, lekker leven.
Nu denk je misschien: leuk dat ondernemen met power en plezier, maar hoe dan? Ik geef je 3 manieren om een stap in deze richting te zetten.
1 Stop met vergelijken
Het is zo verleidelijk om je te vergelijken met anderen. Eerlijk: dat doet echt iedereen. Of het nu gaat om een collega, concurrent, partner of de buren. Ongewild en vaak onbewust vergelijk je jezelf met anderen. Er is één maar: jij bent hem/haar niet en hij/zij is jou niet.
Persoonlijk geloof ik niet in veranderen. In het woord veranderen zit ‘ander’, alsof je een ander wilt zijn. Je bent goed zoals je bent, met al je mooie eigenschappen en je verbeterpunten. Als je feedback krijgt, dan heeft men het altijd over verbeterpunten, niet over veranderpunten. Ik geloof in verbeteren. De beste versie van jezelf zijn. Klinkt misschien cliché of gezapig (waarschijnlijk beiden). Toch gaat het in essentie daarom: hoe kun je de beste versie van jezelf zijn?
Stop met vergelijken en ga uit van je eigen kracht.
2 Meten is weten
De eerste stap naar de beste versie van jezelf is weten waar je nu staat, ofwel meten is weten:
- Weet je waar je persoonlijk voor staat?
- Weet je waar je bedrijf voor staat?
- Weet je wat je wilt uitstralen? Straal je dat nu ook uit?
Wees hier positief kritisch in.
3 Stel doelen
Een enorme open deur en toch wordt het maar weinig gedaan: doelen stellen. Niet alleen startende ZZP-ers hebben hier een handje van. Ook een-pitters die al langer bezig zijn, denken ‘we zien wel’ of doen adhoc een keer een actie, aanbieding of social media post. De meesten hebben nog wel een omzetdoelstelling voor ogen, maar het is niet altijd als echt target gesteld. Het is zeker begrijpelijk want je moet een heel bedrijf in je eentje runnen (daarover meer in een ander blog). Misschien hoor je jezelf wel eens zeggen: “Het zou leuk zijn als ik X euro omzet haal dit jaar”, “Dan hoop ik dat er klanten bij me kopen” of “Ik zou wel minder willen twijfelen”. Dat zijn geen doelen, maar wensen. Van wensen krijg je geen succes dus stel concrete doelen: ‘Ik wil 100.000 euro omzet op 31 december 2020 behaald hebben’.
Ook minder meetbare wensen als ‘twijfel of onzekerheid’ kun je omzetten in een concreet doel, bijvoorbeeld ‘ik geef mijn geloof in eigen kracht nu het cijfer 5, ik wil dit geloof aan het eind van 2020 een 7 geven’.
Deze tips zijn geen rocket science. Je moet het alleen wel gaan doen. Begin met een kleine stap en van daaruit zie je verder. Begin gewoon.
Met welke tip ga jij aan de slag? Laat het me weten in de comments of stuur me een persoonlijk bericht.