Volgende week staat er weer een aantal leuke netwerk events in mijn agenda. Ik kijk ernaar uit om weer nieuwe mensen te ontmoeten en ondernemers te spreken. En antwoord te geven op de vraag wat ik eigenlijk doe in het dagelijks leven.
Mensen noemen me vaak ‘business coach’ maar dat ben ik eigenlijk niet. Een business coach richt zich op de inhoudelijke kant van ondernemen: sales, marketing, grip op cijfers, sturen op winst. Dat is ook waar het in ondernemen om draait.
Ik geloof echter dat er eerst nog iets anders vooraf gaat aan succesvol ondernemen: JIJ. Als je zelfverzekerd bent over jezelf en je bedrijf, dan kun je pas echt productief zijn en inhoudelijk ondernemen. Ik ben coach voor ondernemers die hun uitstelgedrag beu zijn en die succesvol willen zijn door productief en zelfverzekerd te ondernemen.
De fout die ik maakte toen ik begon met ondernemen was eerst focussen op de ondernemersvaardigheden die ik allemaal nog moest leren. In plaats van focus op waar ik voor sta, wie ik help en wat ik als bedrijfsmerk wil uitstralen. De meeste ondernemers die ik spreek maken dezelfde fout. De focus ligt op waar ze klanten vandaan moeten halen en wat ze op social media moeten posten.
Mijn ervaring is zowel bij mezelf als bij mijn klanten: als je weet waar je voor staat, je gelooft in jezelf als ondernemer en dat je aanbod wel degelijk waarde toevoegt, dan straal je dat ook uit. Dat trekt potentiële klanten aan. Vervolgens moet je wel durven verkopen. Dat heeft te maken met staan voor je aanbod en het resultaat wat het gaat opleveren voor de klant. Kortom: weer die zelfverzekerdheid die bij met name vrouwelijke ondernemers niet zo sterk aanwezig is.
Die verdomde onzekerheid
Die verdomde onzekerheid die ervoor zorgt dat je niks of weinig op social media post. Dat je content consumeert (lekker scrollen) in plaats van content zelf produceren. Die ervoor zorgt dat je netwerkborrels lastig vindt. Onzekerheid die ervoor zorgt dat je niet het tarief durft te vragen dat jouw aanbod in waarde verdient. Dat je geen grote (of kleine) stappen durft te zetten. Dat je de dingen die je moeilijk, eng, spannend en lastig vindt, uitstelt.
Werk je aan je zelfverzekerdheid, dan durf je ook stappen zetten, ben je productiever, werk je stap voor stap aan je ondernemersvaardigheden, bouw je aan je bedrijf en ben je op weg naar succes.
De weg naar een succesvol bedrijf begint bij jou.