Vandaag is het Valentijnsdag. Dag van de Liefde. Iets moois om bij stil te staan. Of toch een commerciele verplichting? Dat bepaal je zelf.
Persoonlijk heb ik niet zo veel met Valentijnsdag omdat vrijheid voor mij en mijn partner een belangrijke kernwaarde is, en wij wars van welke relationele of sociale verplichting dan ook zijn, bepalen wij zelf wanneer we stilstaan bij onze liefde en onze relatie.
Voor mij is de link tussen Valentijnsdag en ondernemen dan ook: maak je eigen regels. Laat je bedrijf niet bepalen door anderen of door hoe het zou moeten.
De norm bepaal jij.
De nummer 1 reden waarom mensen een eigen bedrijf beginnen is vrijheid.
In de praktijk zien de meesten daar weinig van terug. En natuurlijk is ondernemen hard werken, want je hebt naast je inhoudelijke vak nog zoveel andere rollen en petten op.
’s Ochtends ben ik gewoon niet productief
Vorige week had ik een VIP Middag met een startende ondernemer waarin we 3 uur lang de diepte in gingen voor haar vraagstuk. Natuurlijk kwam ook haar werk-en leefritme ter sprake:
“’s ochtends ben ik gewoon niet productief, moet ik echt wakker worden”.
“Dus als ik tegen jou zeg, werk van 12.00 uur tot 21.00 uur, wat zeg jij dan?”
“Heerlijk, vooral ’s avonds krijg ik helemaal energie”
“Dan ben je dus een avondmens. Top toch? Dan kun je en doen wat bij je past en je hebt gelijk een stuk onderscheidend vermogen, omdat jij in jouw branche dan wel na 17.00 uur bereikbaar en beschikbaar bent”
“Ja inderdaad! Zo had ik het nog niet bekeken. Ik was een beetje bang dat je me wilde veranderen”
Deze misvatting hoor ik vaker. Bij productiviteit denken de meeste mensen vooral aan harder werken. Vroeg beginnen want dan heb je nog wat aan je dag. Dan moet je wel een ochtendmens zijn, anders wordt dat niet wat. Ik geloof in doen wat bij je past. Accepteren wat je niet kunt veranderen en hard werken aan wat je wel kunt veranderen. Als je een avondmens bent, dan moet je dat juist omarmen, ook al is de norm in de wereld ‘vroeg in de ochtend beginnen met werken’.
Als je een avondmens bent en je bent ondernemer, dan bepaal je toch zelf je werktijden? Zo lang je deze duidelijk communiceert, zal niemand daar moeilijk over doen. En wie dat wel doet is niet je ideale klant. Simpel.
Ja maar dat niet klantgericht
Dit geldt niet alleen voor je werktijden maar ook voor je aanbod en je voorwaarden, Misschien denk je nu “ja maar dat is niet klantgericht of niet servicegericht”. Duidelijkheid is heel klantgericht. En service? Dat zit in je manier van werken en vooral in je persoonlijkheid.